ПРОСТИЙ ПРИСУДОК
Мета: поглибити знання учнів про присудок як головний член речення, способи його вираження; сформувати вміння виділяти присудки в двоскладному реченні, визначати способи їх вираження; удосконалити вміння конструювати речення з різними за способом вираження присудками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвести учнів до осмислення мовного етикету як культурного обличчя нації.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів і крилатих висловів з різними способами вираження в них простих присудків.
Культура мовлення і стилістика: синонімія різних способів вираження простих присудків.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку
Мовний етикет — культурне обличчя нації. Нар. Мудрість
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів
Бесіда за запитаннями
1. Яке речення називається двоскладним? Навести приклади.
2. Яку функцію в реченні виконують головні члени?
3. Який головний член речення називається присудком? Як він пов’язується з підметом?
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Робота з опорною схемою
- Розглянути схему. З’ясувати, що вам відомо про присудок як головний член речення, а яка інформація є новою.
Творче спостереження з елементами аналізу
- Прочитати текст. Яке речення в ньому є ключовим? Дібрати заголовок. Підготувати усний переказ висловлювання.
Етикет українців вироблявся, витончувався впродовж тисячоліть. Окремі вислови етноетикету сягають ще дохристиянського періоду і пов’язані з язичеською обрядністю, звичаями, усталеними у слов’ян. Наприклад, жінка, перепрошуючи за вимовлене в хаті недобре слово, говорила: «шануючи сонечко святе, і піч, і стіл», а чоловік, утримуючись від лайки, промовляв: «сказав би, та піч у хаті». Це пов’язано з давніми слов’янськими культами сонця, печі, стола. Замінивши відкрите вогнище, якому в давнину поклонялися як опікунові дому, очищаючій та живильній силі, піч стала уособленням сімейного добробуту й охоронцем родинних таємниць. Люди вірили: якщо шанувати піч, вона дасть силу, достаток, здоров’я (С. Богдан).
Дослідження-відновлення
- Записати речення, ставлячи дієслова у відповідній формі способу і часу. Підкреслити присудки.
1. Слово «етикет» (примандрувати) у нашу мову з французької через посередництво російської і польської. 2. Дотримуючись правил мовного етикету, ми передусім (засвідчувати) свою вихованість, шану й уважність до співрозмовника. 3. Частина формул мовного етикету поступово (архаїзуватися). 4. Мовний етикет (не обмежуватися) тільки розмовно-побутовим стилем. 5. Особливості мовного етикету (простежуватися) у виборі певних виразів і їх поєднанні. 6. Поряд із функціональними стилями (виділятися) також стилі експресивні. 7. Навіть до одного і того ж адресата залежно від стилю ми (звертатися) по-різному. 8. Суттєво (впливати) на вибір етикетного виразу тональність спілкування. 9. (Змінюватися) етикетна формула і залежно від статі співрозмовника (За С. Богдан).
- Зробити висновок про вираження простого присудка. Свої спостереження зіставити з теоретичним матеріалом підручника.
Дослідження-аналіз
Білі акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі; промінь морями заллє золотий річку, і верби, і кручі... (В. Сосюра). 2. Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені (В. Симоненко). 3. Усі, хто про безсмертя мріє, хай схиляться до споришу (М. Руденко). 4. Буду згадувать серця пожари, як на гору до неї я йшов (В. Сосюра). 5. І нехай пливе за роком рік, буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік (В. Симоненко). 6. Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю! (В. Симоненко). 7. Будуть крани водою шуміти. Будуть клумби широкі цвісти (Г. Чубач).
Коментар учителя. Присудок, виражений дієсловом складеної форми майбутнього часу, належить до простих. Наприклад: Будуть солодко віять минулим білі яблуні в нашім саду (В. Сосюра). Порівняйте: Солодко віятимуть минулим білі яблуні в нашім саду.
- Прочитати 1, 2, 4, 5, 7 речення, змінюючи складену форму майбутнього часу дієслів на складну.
- Зробити висновок про спосіб морфологічного вираження простого присудка, скориставшись матеріалом таблиці.
Способи вираження простого присудка
|
Простий присудок виражається
|
|
формами дієслів дійсного способу в теперішньому, минулому і майбутньому часі
|
формами дієслів
наказового та умовного способів
|
фразеологізмом
|
|
Біля сухого дерева й сире горить. Ложка дьогтю зіпсує бочку меду (Нар. творчість)
|
Нехай цвітуть про тебе співи... (В. Сосюра). Поїхав би я в гості, та люди не кличуть (Нар. творчість)
|
Весна вступила у свої права.
|
Творче конструювання (робота в парах)
- Установити відповідність між фразеологізмами й синонімічними до них дієсловами. За зразком скласти пари речень так, щоб у ролі простих присудків уживалися: а) фразеологізми; б) синонімічні до них дієслова. Підкреслити головні члени речення.
Зразок. Він поставив на кін усе. — Він ризикував усім.
|
1 Припасти оком.
2 Робити вигляд.
3 Скалити зуби.
4 Скребти голову.
5 Вростати в землю.
6 Валяти дурня.
7 Набрати води в рот.
|
А Посміхатися.
Б Завмирати.
В Задивитися.
Г Мовчати.
Д Набридати.
Е Прикидатися.
Ж Байдикувати.
|
Вибіркова робота на основі тексту
- Прочитати. Визначити тип мовлення. Дібрати заголовок, що виражав би основну думку. Виписати прості присудки. Указати на спосіб їх вираження.
Я пригадую, з яким особливим нетерпінням чекав, коли прилетять лелеки до нашого села. І була якась особлива радість зустрічі із цими птахами: вони всідалися на старій клуні і, закинувши голову до неба, розсипалися клекотом. Разом із ними приходила весна, земля прокидалася й виповнювалася знову безліччю істот: жаби кумкали, жайворонки вимірювали піснями височінь неба, бджоли стрімко проносилися над головою, а джмелі особливо довірливо щось проказували до розцвіченої синенької кропивки. Який багатий світ! Спориш зворушливо зеленів дрібнесенькими листочками, червонясті язички кінського щавлю ловили тепле проміння, а на оболоні, залитій водою, походжали на певній відстані один від одного, поважно переставляючи ноги, лелеки (За П. Мовчаном).
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Записати 5–6 народних висловів про роль людини в суспільстві. Виділити граматичні основи, схарактеризувати підмети і присудки.
|